Rekrutteringskampagne for Nordjyllands Trafikselskab
Nordjyllands Trafikselskab oplevede generelt udfordringer med at rekruttere chauffører til flextrafik og busser. Det blev derfor afsættet for en kampagne, som skulle få flere til at overveje at blive chauffør.
Der kræver chauffører at kunne transportere folk rundt med offentlig transport. Men hvad gør man, hvis der ikke er chauffører nok? En løsning er at få skabt en målrettet kampagne med stærke budskaber, der appellerer til målgruppen – og det er netop, hvad vi har hjulpet Nordjyllands Trafikselskab med.
Kunde
Nordjyllands Trafikselskab
År
2023
Indeholder
Kampagne
Markedsanalyse
Behov
Effektfuld rekrutteringskampagne
Det er generelt vanskeligt at rekruttere chauffører til offentlig transport, og derfor havde Nordjyllands Trafikselskab behov for hjælp til at skabe en kampagne, der kunne sætte fokus på alle de positive aspekter ved jobbet som chauffør i bus eller flextrafik.
Handling
Inspirerende payoff og informativt website
Med ’Tak for turen’ fik vi skabt et positivt payoff for hele kampagnen, der spiller på en taknemmelig og respektfuld talemåde fra offentlig transport. ’Tak for turen’ kan også have en dobbelttydighed og forstås gensidigt, så det ikke kun er passagerne, der takker chaufførerne, men også omvendt. Vi opbyggede et website på takforturen.dk med korte videoer og inspirerende billeder, der viser den gode relation mellem passagerer og chauffører. Derudover støttede vi hele kampagnebudskabet med citater fra forskellige chauffører, der fortæller om alle de gode ting ved jobbet. Websitet er også informativt med en række nyttige oplysninger om jobbet og en oversigt over de forskellige busselskaber og flextrafik-vognmænd, så det bliver så nemt som muligt at søge jobbet.
Udbytte
Mere overskueligt og nemmere at ansøge
Nordjyllands Trafikselskab fik skabt en kampagne, der taler direkte til målgruppen, og som i høj grad inspirerer til at søge job som chauffør. Kampagnen appellerer til det følelsesmæssige aspekt i at hjælpe andre og den tætte relation med passagererne – især i forbindelse med jobbet som flextrafik-chauffør. Kampagnen og det tilhørende website har gjort det væsentligt mere overskueligt at finde alle de nødvendige informationer, mens ansøgningsprocessen er blevet langt mere simpel.