Hele byens kulturmagasin
Grobowski skiller sig ud fra andre bureauer. Det tør vi godt at sige. I otte år stod vi nemlig bag vores helt eget lokale kulturmagasin, Aarhus Panorama, som vi har udtænkt koncept, design og indhold til.
Aarhus Panorama var et lokalt gratismagasin, der søgte de små og store fortællinger i landets næststørste by. Magasinet indeholdt portrætter af spændende personligheder og reportager fra en lang række interessante steder i Aarhus. Det første magasin udkom i 2013 og blev frem til slutningen af 2021 udgivet hver anden måned i et oplag på 10.000 eksemplarer fordelt på 68 sider.
Kunde
Aarhus Panorama
År
2013 –– 2022
Case
Logo og visuel identitet
Strategisk Rådgivning
Tryksager
Online markedsføring
Hjemmesider
Content marketing
Kampagne
Film og animation
Magasiner
Nyhedsbreve
SoMe
Journalistisk produktion
Behov
Et hul i mediemarkedet
Tilbage i 2013 havde Aarhus ikke et kulturmagasin, der gik i dybden med byens kulturmiljø. Der fandtes ikke et medie, der fjernede fokus fra nyhedsstof for i stedet at fokusere på dybdegående portrætter, reportager, fotoserier og baggrundsartikler, som kunne gøre aarhusianerne klogere på, hvad deres by har at tilbyde.
Der var med andre ord et hul i det lokale mediemarked, som med fordel kunne udfyldes til glæde og gavn for alle byens borgere med nysgerrighed og appetit på Aarhus.
Handling
Kreativ legeplads med seriøs tilgang
Hos Grobowski havde vi kompetencerne og dedikationen i huset til at forfølge drømmen om at udgive vores helt eget kulturmagasin. Vi skabte vores egen kreative legeplads, hvor vi helt selv kunne sætte retningen for det visuelle udtryk og den redaktionelle linje. Og dermed blev Aarhus Panorama født. Et magasin, hvor der aldrig blev gået på kompromis med hverken det grafiske udtryk, det journalistiske indhold, den visuelle fortælling eller printkvaliteten.
Gennem årene fik vi opbygget en freelanceredaktion af dygtige skribenter og fotografer, mens vi fik skabt et kommercielt fundament bestående af lokale annoncører, der blandt var med til at finansiere tryk og distribution af hele byens gratis kulturmagasin.
Udbytte
Stærk interesse fra læsere og annoncører
Aarhus Panorama appellerede til alle i Aarhus med interesse inden for by- og kulturliv. Magasinet blev distribueret mere end 300 steder i byen, så det var lettilgængeligt for aarhusianerne på byens caféer, restauranter, i butikker og hos udvalgte kulturinstitutioner.
Kommercielt blev der indgået samarbejdsaftaler med JP Aarhus og Århus Stiftstidende, som på grund af magasinets indholdsmæssige kvalitet ønskede at genudgive indholdet fra Aarhus Panorama. Magasinet blev finansieret af annoncører som fx Aarhus Teater, Moesgaard Museum, ARoS og Musikhuset. Vi udgav desuden magasintillæg for en række samarbejdspartnere som blandt andre Internet Week Denmark, Aarhus Kommune og Erhverv Aarhus.