Rekrutteringskampagne for Midttrafik
I 2023 havde Midttrafik over 55 millioner rejsende ombord på busser, Letbanen i Aarhus og tog. Midttrafik holder hjulene kørende i Midtjylland og sørger for, at det er nemt at komme på arbejde, mødes med dem man holder af, og gøre det man har lyst til.
Grobowski har samarbejdet med Midttrafik siden 2018 og samarbejder tæt om blandt andet kampagner, årsrapporter, film m.m.
Kunde
Midttrafik
År
2024
Case
Kampagne
Hjemmesider
Film og foto
Markedsanalyse
Se kampagnefilmen.
Behov
Kampagne for at tiltrække nye chauffører med servicegen
De busselskaber, som kører på kontrakt for Midttrafik, mangler buschauffører. Derfor var der behov for en større kampagne til at rekruttere mennesker fra forskellige brancher til chaufførfaget. En analyse af Midttrafiks chauffører viser, at chaufførerne i højere grad end den øvrige befolkning ønsker at hjælpe andre mennesker, er aktive som frivillige og er udadvendte. Det er præcis den type chauffører, Midttrafik ønsker flere af – mennesker med et servicegen, der ønsker at hjælpe andre.
Handling
Rekrutteringskampagne i tæt samarbejde med Midttrafik
Vores hovedindsigt bag kampagnen er, at Midttrafiks chauffører brænder for at hjælpe andre mennesker. Bag hver chauffør finder man en venlig sjæl, som passagererne påskønner. Vi skabte et kampagneunivers med payoff’et “Verden har brug for flere chauffører. Midttrafik har brug for dig.” Vi skrev og skabte storyboardet til en kampagnefilm, hvor vi følger en chauffør på job og oplever hans omsorg for sine medmennesker. Manuskriptet bygger på den observation, vi nok alle har gjort os – nemlig at chaufførerne hilser på deres kollegaer, når de i bussen passerer en modkørende bus. Midttrafik viser i denne kampagne hjertet i jobbet og skaber en anderledes fortælling end de klassiske ‘bag rattet-chaufførkampagner’. Ud over kampagneuniverset er der også lavet en hjemmeside, hvor brugerne finder den vigtigste information om chaufførfaget og links til relevante samarbejdspartnere.
”Min datter på 2 år elsker busser og vinker ivrigt, når bussen kører forbi. Vi har forståelse for, at chaufførerne skal have fokus på trafikken, men alligevel er der næsten altid plads til smil og et vink tilbage. Allergladest blev hun i dag, da en chauffør stoppede bussen og åbnede sit vindue og hilste pænt. Kæmpe tak til ham – og kæmpe tak til alle chaufførerne.
Deres lille hilsen betyder alverden.”
Midttrafiks kundeudtalelser
Udbytte
Rørende kampagne der også vækker glæde internt
Kampagnen er netop udrullet og er blevet godt modtaget blandt Midttrafiks samarbejdspartnere. Selvom kampagnens formål var eksternt, har Midttrafiks chauffører reageret meget positivt på kampagnen; de føler sig set og påskønner den positive fortælling om chaufførfaget.
Resultat
Stor opmærksomhed både online og offline
I kampagnens aktive periode på seks uger er kampagnefilmen blevet set til ende over 40.000 gange. Kampagnen har online nået ud til flere end 300.000 personer, og der har været hængeskilte og plakater i alle busser i hele Region Midtjylland. Over 17.000 personer har besøgt kampagnehjemmesiden i kampagneperioden.
”Det, der gør det behageligt at køre en tur med bussen er, at vi har en serviceminded chauffør, der er imødekommende og smiler til passagererne. Chaufføren er en autoritet, der skaber sikkerhed og tryghed i bussen.”
Midttrafiks kundeudtalelser