Logo og visuel identitet til det EU-støttede projekt COP
COP, eller Circular Ocean-Bound Plastic, er et projekt, der er udviklet af nonprofit organisationen Clean, som eksisterer for at adressere det stigende problem med plastikforurening i Østersøen. COP er støttet af EU, og vi var derfor underlagt en række retningslinjer, da vi skabte deres logo samt visuelle identitet.
COP er finansieret af Interreg South Baltic, som er et EU-program, der yder økonomisk støtte til projekter med henblik på innovation og bæredygtighed i Østersøen. I forlængelse af det nystartede projekt fik vi til opgave at skabe en visuel identitet for COP samt et logo, der passede til retningslinjerne fra EU.
Projektet er i samarbejde med partnere fra Danmark, Sverige, Tyskland og Polen med et budget på over 2 mio. euro, og den visuelle identitet skulle derfor være med til at samle partnerne omkring projektet.
Kunde
Clean – The Danish Water & Environmental Cluster
År
2024
Case
Logo og visuel identitet
Behov
Skarpe retningslinjer for visuel identitet og logo
Som et nyopstartet projekt havde COP brug for en gennemgående visuel identitet og et logo, der passer til. Da COP er støttet af EU, betød det, at projektet var underlagt en række retningslinjer, der skulle overholdes. Det inkluderede guidelines om farvebrug, størrelse af logo og placering af logoet.
Handling
En identitet præget af genbrug
Vi designede et logo for COP inspireret af en række forskellige ting, som eksempelvis et sneglehus, en plastikflaske og genbrugssymbolet. De mange forskellige elementer kulminerede i et stilrent logo, der indkapsler de essentielle temaer, som COP forsøger at sætte fokus på.
Vi lavede også en gennemgående visuel identitet, som COP kan bruge igennem alle deres kanaler. Den visuelle identitet blev udstyret med en nøje udvalgt farvepalette inspireret af naturen, der samtidig overholdt alle retningslinjer fra EU.
Udbytte
Et stilrent univers
COP fik et stilrent og gennemtænkt univers, der først og fremmest matcher deres identitet og samtidig overholder EU-retningslinjerne. Med deres nye visuelle identitet er de godt rustet til at udføre deres mission om at reducere plastik i Østersøen.
Samarbejdet med Grobowski har været skønt og nemt. Vi havde en idé og en del retningslinjer fra EU og dem tog de med stiv arm. Resultatet og den visuelle identitet er flot og projektet et stærkt visuelt fundament indenfor rammerne, der kan bruges på tværs af lande gennem hele projektet. Vi er kun tilfredse med samarbejdet og kan klart anbefale Grobowski til lignende projekter.
Kasper Gregersen
Communication Consultant, Clean – The Danish Water & Environmental Cluster